Politicscan: Interviu Mihai Polițeanu, Inițiativa România: ”PSD e mafia, Blaga, șef de colhoz, Gorghiu, o glumă, Băsescu e în zona vadimistă. Trebuie să-i înlocuim”

Articol publicat aici.

Mihai Polițeanu, fondator al Inițiativei România, o mișcare civică născută imediat după protestele #Colectiv, a acordat un interviu în exclusivitate, pentru PoliticScan, în care vorbește despre eforturile susținute care se fac la nivelul societății civile pentru schimbarea clasei politice din România.

Totodată, el a vorbit despre alegerile locale din 2016, despre lupta pentru revenirea la două tururi de scrutin pentru alegerea primarilor și scăderea pragului electoral.

Mai multe puteți afla citind interviul de mai jos:

Inițiativa România este o mișcare civică având ca misiune identificarea și promovarea unei noi clase politice care să reprezinte integru și competent interesele alegătorilor. – Cum îi identificați? Cine a stabilit criteriile? Ați alcătuit un portret al politicianului pe care îl căutați?

Da, am alcătuit un portret al politicianului pe care îl căutăm, dar nu l-am făcut public. Pentru moment prioritatea noastră este coagularea tuturor comunităților active din București, fie ele structurate juridic sau nu, astfel încât toate aceste comunități să se adune într-o platformă comună pentru alegerile locale din București. Platforma comună înseamnă un program pentru dezvoltarea orașului, care să fie agreat de toată lumea, 7 candidați pentru primării și 221 de candidați pentru consiliile locale. Pentru că încercăm să coagulăm grupuri, comunități, asociații, ONG-uri și așa mai departe, este normal ca toate valorile, principiile, profilul candidatului și elementele de program să fie agreate și discutate în comun. La acest moment noi am discutat cu un grup foarte mare de antreprenori și profesioniști care doresc să își facă un partid, care se va numi « 200 pentru București ». Înțeleg că actele pentru înființarea partidului au fost depuse. Am vorbit cu Nicușor Dan și Uniunea Salvați Bucureștiul, cu ONG-uri, printre care Grupul pentru Dialog Social, Centrul Român de Politici Europene, Societatea Academică din România și altele. Le mulțumesc tuturor pentru deschidere, că ne-au ascultat și că suntem toți de acord că doar împreună putrem reuși să propunem o alternativă curată și cu șanse la partidele mari. Nu s-au luat încă decizii, am prezentat planul nostru, dar, repet, reacția a fost foarte bună. Încă nu am ajuns la hotărâri privind modalitățile concrete de coagulare. Pentru asta trebuie să agreăm și să semnăm, un protocol de colaborare și să formăm echipe comune de lucru. Protocolul de colaborare va cuprinde, evident, valorile, principiile, elementele minimale ale unui program pentru București și modalitățile de funcționare ale unei astfel de platforme. Noi, de la Inițiativa România, dorim alianță politico – civică, care să transmită un semnal neechivoc și de speranță că societatea civilă se organizează ca un actor relevant care se poate opune partidelor mari, care poate propune un altfel de program și altfel de candidați, integri și competenți. Vehiculul cu care se va candida rămâne de văzut. Din punctul de vedere al Inițiativei România poate să fie o alianță de mici partide, poate să fie un singur partid deja existent pe listele căruia se va candida. Asta rămâne de discutat cu oamenii, trebuie să trecem peste orgolii, dar să ținem cont și de munca de ani de zile a tuturor.

Ce proiect ați pregătit pentru București? Care sunt top 5 probleme ale orașului? Aveți soluții pentru ele?

Nu o să răspund direct la această întrebare. Ar fi neonest față de partenerii de dialog care au lucrat  și au propus soluții pentru București cu mult timp înainte să apară Inițiativa România. Avem puncte de vedere, dar dorim să le prezentăm în primul rând partenerilor și să le agreăm. Noi lucrăm în același timp pe trei direcții: 1) dezvoltarea Inițiativei România (ne-am organizat pe grupuri de lucru – comunicare publică, politici publice, IT, resurse umane, organizare și comunicare internă, juridic); 2) o altă direcție în care lucrăm este consolidarea brand-ului public; 3) nu în ultimul rând, o altă direcție de dezvoltare este cea de de networking – în ultimele 3 săptămâni am avut aproape zilnic întâlniri cu oameni, cu comunități, ONG-uri. Revenind la programul pentru București, USB a publicat deja un proiect foarte bun care poate fi un punct de pornire pentru discuții. Programul final trebuie să fie reprezentativ pentru toate comunitățile care vor face parte din această mișcare civică.

În discuțiile de la Guvern ați menționat posibilitatea să apară un proiect legislativ susținut de grupurile parlamentare pentru modificarea legilor electorale. Care sunt șansele reale să se întâmple acest lucru?

Din experiența noastră și din ceea ce vedem, nu vedem o deschidere din partea partidelor, care prefer să țină jocul politic închis, să evite apariția altor competitor electorali. Noi vom lupta, vom încerca să punem presiune, măcar să își asume o poziție. Partidele mari să spună clar că au înțeles vocea străzii sau nu. Dacă au înțeles și au ascultat vocea străzii, atunci vor susține un astfel de proiect, în sensul revenirii la două tururi de scrutin pentru alegerea primarilor și scăderii pragului electoral. Dacă aleg să ignore vocea străzii, măcar să-și asume public.În același timp, noi cele mai mari speranțe le avem de la Guvern. I-am spus și doamnei ministru Violeta Alexandru că, în condiții ideale, grupurile parlamentare ar trebui să propună și să susțină un astfel de proiect de lege, dar în condițiile actuale noi privim cu speranță către Guvern. Vrem pe la jumătatea lunii ianuarie să organizăm o dezbatere publică pe această temă. Am vorbit deja cu GDS, care se va alătura ca partener, am invitat-o pe doamna ministru Violeta Alexandru, care a confirmat participarea, și vom trimite o invitație și Administrației Prezidențiale. Sunt trei posibilități prin care poate fi modificată această lege, toate democratice și legale: 1. asumarea răspunderii în Parlament, 2. ordonanță de urgență, 3. proiect de lege care trece prin Parlament.  Dorim ca la alegerile din 2016 să revenim la alegeri în două tururi pentru alegerea primarilor.

Ce argumente noi aveți pentru scăderea pragului electoral și pentru alegeri pentru primari în două tururi?

Atât în ceea ce privește revenirea la două tururi de scrutin, cât și scăderea pragului electoral, este o problemă de reprezentativitate politică. Partidele mari la ora actuală nu doresc modificarea legii pentru a păstra jocul închis. Problema de reprezentativitate este următoarea: mai ales în cazul alegerilor locale legătura dintre aleși – primari, consilieri locali – și comunitate este directă. Deci o legitimitate, reprezentativitate politică ridicată este fundamentală. Comunitățile (de bloc, de cartier, profesionale, comunitățile civice organizate care se implică pentru rezolvarea prolemelor orașului etc.) trebuie să fie cât mai bine reprezentate la nivelul Consiliului local și de către primar. Asta înseamnă ca oamenii să aibă posibilitatea de a vota pe un prag electoral scăzut, astfel încât să ducă în Consiliul Local reprezentanți reali ai comunităților, nu clienți de partid. În condițiile unui prag ridicat, nu vor ajunge să fie reprezentați. În al doilea rând, primarul trebuie să aibă legitimitate cât mai mare. Binele comunității, orașului este dat de suma intereselor particulare ale fiecărei mici comunități. Cu cât mai multe mici comunități sunt reprezentate în Consiliul Local – Municipal, cu atât mai bine pentru că vocile se diversifică și toate punctele de vedere sunt luate în calcul, sunt exprimate public, iar oamenii pot participa la decizii cu privire la soarta orașului, comunei, satului.

Inițiativa România se va transforma în partid?

La acest moment este exclus. Am avut trei opțiuni când am demarat proiectul Inițiativa România: 1. Să fim și să rămânem mișcare civică, fără o formă de organizare juridică. 2. Să ne tranformăm în ONG, 3. Să devenim partid. Ne-am gândit să nu facem partid, pentru că interesul nostru nu este să divizăm societate civilă sau oamenii care luptă împotriva partidelor mari, corupției, nepotismului, etc. Noi vrem să aducem oamenii buni împreună, nu să-i divizăm. Partide noi tot apar, deci existența vehiculelor electorale este o falsă problemă. Dacă făceam un partid, în primul rând, închideam canalele de comunicare cu societatea civilă și divizam spectrul partidelor mici din București. Dacă ne transformam în ONG, închideam speranța de schimbare și de unire, ar fi fost un alt ONG printre alte câteva sute, legat de problemele zilnice de finanțare și implementare a diverselor proiecte. Ca atare la acest moment noi preferăm să rămânem o mișcare civică, astfel încât să putem discuta cu toți actorii politici și sociali din București, pentru a-i aduce sub o umbrelă unică pentru alegerile locale din 2016. Mișcarea civică înseamnă oameni care se unesc în jurul unor principii și valori, și militează public pentru ele. S-au alăturat Inițiativei România, până la această oră, peste 700 de persoane. Unii dintre ei sunt activi, alții sunt doar membri simpatizanți.

Ce părere ai despre noul minister pentru Dialog Social?

Era necesar. Depinde cum se vor dezvolta în continuare. După părerea mea scopul acestui minister e să crească, pe de o parte, transparența actului de guvernare, cu o influență foarte clară asupra tuturor celorlalte ministere, și, pe de altă parte, să crească gradul de implicare a societății în decizia guvernamentală. Dacă va merge pe cele două direcții și reușesc într-un an de zile să contribuie la creșterea transparenței și la creșterea implicării atunci eu sunt mulțumit.

Ce relații aveți cu Nicușor Dan și USB?

Bune. Am vorbit cu Nicușor Dan și cu acel grup de antreprenori care vor înființa partidul 200 pentru București. Ne dorim mult să avem alături de noi și un partener, un mic partid sau comunitate de oameni de stânga, integri și competenți. Deschiderea este totală și din partea USB și din partea celor de la 200 pentru București. Își dau seama foarte bine că doar împreună putem deveni un challenger pentru partidele mari. Modalitățile concrete de coagulare a eforturilor sunt încă în discuție. Nu știm dacă se va merge în alegeri pe listele unui partid sau se va face o alianță de mici partide, dacă ele vor veni în această construcție. Opțiunile sunt deschise dialogului, noi vrem înainte de orice să aducem oamenii împreună. Repet, până acum, ca actori politici, am discutat cu aceste două grupuri: USB și 200 pentru București.

Noi ne-am dori foarte mult să avem și un grup de stânga, oameni onești și competenți, care să vină să se alăture construcției.

Pentru că noi, în acest moment, vedem lucrurile așa: administrația locală este cea mai aseptică ideologic și, ca atare, este momentul cel mai bun să discutăm în primul rând de bună guvernare și mai puțin de ideologie care desparte și divizează. Inițiativa România a propus să lăsăm deoparte aceste probleme de natură ideologică și să asumăm ceea ce ne unește, valori fundamentale, ca integritate, competență, și să mergem împreună, fie că suntem de dreapta sau de stânga. Pentru că adversari nu suntem  noi, cei mulți, onești, dar dezorganizați, ci adversari sunt cei dintr-o clasă politică compromisă, organizată după regulile mafiei.

Care credeți că este soluția de oprire a fenomenului corupției din România?

Există soluții concurente, și nu doar punitive. Trebuie să vorbim de educație, prevenție, creșterea transparenței administrației și de multe alte fațete ale soluției. E o discuție complexă. Dar, părerea mea, primul lucru tangibil pe care trebuie să-l facem este să înlocuim o politicieni actuali care au capturat în interes propriu administrația locală sau centrală. Acesta este primul pas. Este vorba de resursa umană. Este ilogic ca după 25 de ani să mai vorbești de reforma clasei politice, e o glumă să mai vorbești despre asta. După Colectiv a venit un moment zero care ne-a făcut să înțelegem că această clasă politică trebuie înlocuită. Nu se va face asta peste noapte, ci vorbim de un proces de 8 – 10 – 12 ani, dar trebuie să dăm semnalul la București că putem limita semnificativ puterea partidelor în administrația locală, că le putem înfrânge la nivel de primării sau consilii.

Ați fost foarte activi mediatic în ultima vreme. Ce ne așteaptă pe viitor?

Începând cu ianuarie 2016 avem două ținte: 1) să continuăm eforturile de coagulare și 2) să promovăm, chiar agresiv, ideea revenirii la două tururi și scăderea pragului electoral. În subsidiar, să decidem profilul candidatului, criteriile de alegere a candidatului și să contribuim la elaborarea programului pentru București.

Inițiativa România se va extinde la nivel național?

Avem de gând să mergem la nivel național după alegerile locale, la parlamentare. Dar, la acest moment, nu există resurse umane, financiare să construiești un partid la nivel național, ar fi un eșec. Au mai fost astfel de încercări, toate eșuate. Ne-am gândit ca acest demers al Inițiativei România să aibă doi pași: 1) să identificăm locul unde putem avea cele mai bune rezultate. Acesta este Bucureștiul, orașul cu cele mai multe comunități active, cu o istorie recentă de implicare socială, cu o foartă bună comunicare și mobilizare în online. Aici putem reuși. Și dacă noi reușim aici să avem un scor bun la locale, atunci vom da un semnal de speranță țării. 2) și abia după locale putem vorbi de un pas 2, la nivelul țării, pentru alegerile naționale. Să știți că modelul propus de Inițiativa România se replică în unele orașe mari. Noi nu putem să mergem acolo, dar îi încurajăm să se organizeze și, cu siguranță, dacă reușim la București, ne vom întâlni după vara lui 2016.

Vorbește puțin de timpul petrecut în M10. Ce ai reușit să realizezi? Ce nu ai reușit?

Eu nu am făcut niciodată parte din partidul M10, am plecat înainte. Am lucrat doar în asociaţie şi în momentele premergătoare partidului. Atunci la Bucureşti s-a format o echipă foarte, foarte bună. Erau aproximativ 1200 de membri, deci un potenţial foarte mare de dezvoltare, dar totul s-a rupt în clipa în care am plecat. Au plecat cu mine zeci de persoane, iar după aceea membrii nu au mai fost contactaţi, iar puterea organizaţiei de Bucureşti a scăzut foarte mult. Am investit mult timp și efort în M10, dar ruptura a fost totală în ceea ce privește direcția de dezvoltare, doream o echipă în jurul unui proiect, nu un partid încolonat în spatele unui lider. Proiectul M10 a murit.

Cum caracterizezi anul politic 2015?

Tragedia din Colectiv a arătat, a scos la iveală monstruozitatea moștenirii politice a clasei politice a ultimilor 25 de ani: corupție și suferință. Nu avem voie să uităm. Corupția ucide cu adevărat.

Previziuni politice pentru 2016?

Sper ca anul 2016 să fie anul zero – nu în sens de revoluție, ci pentru schimbarea modului în care se face politică și administrație în România.

Acum 26 de ani au murit oameni, lucrurile s-au schimbat fundamental, am trecut de la partid unic la democrație, de la socialism la capitalism. Acum, în 2015, au murit iar oameni, în alt context. Dar în ambele cazuri oamenii au fost victimele unui sistem. Ar trebui să ne gândim toți ce e de făcut, pentru că e clar că partidele actuale  nu se vor schimba, pentru că sunt organizate strict ca mafii.

Hai să ne gândim puțin :

PSD – PDSR : 4 din 5 președinți sunt urmăriți penal, trimiși în judecată sau condamnați. Ăsta nu este un partid, ci mafie în toată regula.

PNL : Îl avem pe Vasile Blaga ale cărui competențe se aseamănă celor ale unui șef de colhoz sovietic. Un om fără viziune, fără valori, fără principii. Tot ce știe e să bată cu pumnul în masă și să închirieze autocare. Alina Gorghiu, o glumă. Mai acum câteva săptămâni cerea Guvernului un studiu de impact, după ce legea fusese adoptată. Hai să nu facem din politică o glumă. Mai nou, PNL defilează cu criterii de integritate. Vor să le respecte ? Simplu, Inițiativa România a dat tuturor partidelor o listă cu 128 de politicieni de la cel mai înalt nivel urmăriți penal, trimiși în judecată pentru fapte grave, în special de corupție. Mâine să-i dea afară din partide dacă tot flutură criterii de integritate.

MP: cu un președinte care a migrat către zona vadimistă, xenofobă și rasistă, a politicii. Un președinte care se chinuie să discrediteze lupta anticorupție și justiția independentă pentru că s-au atins de mafiile care l-au înconjurat și sprijinit. Acum ne spune că nu știa nimic, în urmă cu câțiva ani ne spunea că Președintele României este cel mai informat om din România.

ALDE: Călin Popescu Tăriceanu este un exponent al anti-anticorupției și disprețului față de statul de drept.

UNPR: ce-ar mai fi de spus ? Pentru Oprea, exercitarea puterii înseamna umilirea oamenilor de rând. Ce altceva însemnau coloanele oficiale la frizer : un mod de exercitare a puterii ca umilire a celorlalți. Puterea trebuie exercitată în slujba altora, celor care te aleg și pe care îi reprezinți.

Cam aștia sunt și cu aștia defilăm. Nu-i putem reforma. Trebuie să-i înlocuim.

Share This: