Despre furia de a schimba Romania cu ajutorul oamenilor integri si competenti

Articol publicat aici.

 

Reforma partidelor mari e o vorba in vant, un sfert dintre politicienii de nivel inalt avand probleme cu justitia, prin urmare este nevoie de crearea unei noi elite politice, iar primul pas poate fi facut in Bucuresti, prin coalizarea celor pentru care coruptia si incompetenta reprezinta dusmanul principal, afirma Mihai Politeanu, fondator al miscarii Initiativa Romania.

Constituita dupa tragedia de la Colectiv, Initiativa Romania a devenit in foarte scurt timp unul dintre motoarele schimbarii clasei politice, principalele obiective fiind constituirea unei aliante electorale pentru Bucuresti si a unei platforme civice de sustinere.

“Uitati-va cat de bine se inteleg mafiile politice, cat de bine isi urmaresc scopurile. Si nu este nimeni puternic care sa le puna piedici si sa ofere o alternativa”, subliniaza Mihai Politeanu (foto) in interviul acordat Ziare.com.

Ce este Initiativa Romania? (Cum si cand v-ati constituit? Cine sunt liderii? Care este obiectivul principal? Cum va desfasurati activitatea?)

Initiativa Romania este o platforma civica care s-a nascut pe 1 noiembrie 2015, dupa oroarea din Colectiv. 4 prieteni au decis sa se implice. 3 zile mai tarziu, eram 11 si faceam public manifestul Initiativei – valorile, principiile si proiectul nostru. Dupa inca o saptamana eram circa 500 de oameni.

Astazi suntem aproape 800 de sustinatori, dintre care circa 90 de persoane implicate activ si un grup de baza de 30 de persoane cu activitati zilnice.

Nu avem o forma de organizare juridica, suntem o comunitate de voluntari tinuti impreuna de furia de a schimba in bine aceasta tara si de credinte comune: valori democratice, domnia legii si anticoruptie, integritate, transparenta, solidaritate si non-discriminare, responsabilitate.

Nu avem lideri formali. Evident, cei mai implicati au si cuvantul cel mai greu de spus in deciziile strategice si executive ale Initiativei, e natural sa fie asa. Suntem oameni normali, cu bune si mai putin bune, dar liberi. Mircea Serdin – inginer IT, Roxana Dascalu – fost jurnalist Reuters, traducator si PR-ist, Eduard Dumitrache – economist si antreprenor, Bogdan Ivanel – expert in drept international si relatii internationale, Cosmin Manolescu – coregraf si manager cultural, Octavian Stoica – programator web, Liviu Tofan – fost jurnalist Europa libera, Andrei Rigu – avocat, Cristina Hurdubaia – specialist comunicare si PR si multi altii la fel de valorosi, sa ma ierte ca nu apuc sa-i mentionez pe toti.

Misiunea Initiativei Romania este asumata public: identificarea si promovarea unei noi clase politice care sa reprezinte competent si integru interesele alegatorilor. Pe termen scurt, obiectivul sunt alegerile locale din Bucuresti: crearea unei aliante electorale a partidelor mici, necorupte, care impartasesc valorile amintite mai devreme. Dorim, deci, sa contribuim la crearea unei platforme care sa prezinte si sa promoveze un proiect pentru Bucuresti si liste de candidati comune, alternativa la partidele mari, sustinuta de o coalitie cat mai larga a societatii civile, pentru primariile si consiliile locale din Bucuresti.

Organizatoric, Initiativa Romania este structurata astfel: un board, cinci grupuri de lucru si membri simpatizanti. Board-ul este format din membrii fondatori, reprezentantii grupurilor de lucru si reprezentanti ai partenerilor IR. Sedintele board-ului sunt deschise tuturor membrilor si organizatia este deschisa la orice nivel. Totul e sa doresti sa te implici si sa faci ceva cu adevarat.

Partidele, supuse unui test de integritate de catre societatea civila: Coruptia are nume si prenume

Ce va nemultumeste la actualele partide politice mari? Si-au schimbat liderii, au adoptat criterii de integritate in statut. Si totusi au ajuns la doar 6% in topul increderii cetatenilor. Cum ar putea fi reformate cu adevarat?

Partidele parlamentare nu pot fi reformate. Au avut timp sa faca acest lucru 26 de ani. E timpul sa tragem o linie si sa acceptam evidenta: reforma partidelor mari este o vorba in vant. Solutia este aparitia treptata, din afara establishment-ului politic actual, a unei noi elite politice, si inlocuirea in etape, prin mijloace democratice si cu respectare legii, a elitei politice actuale. Circa 25% dintre politicienii de la cel mai inalt nivel, care au capturat statul roman, sunt urmariti penal, trimisi in judecata sau condamnati pentru coruptie sau alte fapte grave.

Cum caracterizati administratia Oprescu si activitatea primarilor de sector?

Coruptie, dispret, tupeu, incompetenta, soldate cu un oras in deriva si neprietenos, fara un concept clar si coerent de dezvoltare sau de reforma a administratiei, un oras in care comunitatile nu sunt implicate in decizie, cu transparenta decizionala zero, fara respect pentru patrimoniu si valorificarea acestuia, in care initiativa privata este sugrumata din fasa de coruptie si birocratie.

Ce avem dupa 4 ani de administratie recenta? 4 primari penali, la Primaria Generala si primariile sectoarelor 1, 4 si 5, si alti 3 primari complet absenti din administrarea publica a orasului.

Si mai avem oroarea care a avut loc la sfarsitul lunii octombrie a anului trecut. Acestea sunt rezultatele. Toti acesti oameni trebuie sa plece acasa.

Cu cine colaborati? Care sunt principalele actiuni pe care le-ati initiat pana acum si cu ce rezultate?

Actiunile din ultimele doua luni au urmarit obiectivul nostru pe termen scurt (alianta electorala pentru Bucuresti si platforma civica de sustinere) si s-au concentrat pe doua directii: 1. discutiile cu partidele politice noi, pe de o parte, si cu comunitatile civice din Bucuresti, pe de alta parte, si 2. presiune publica pentru revenirea la alegerea primarilor in doua tururi de scrutin. In plus, avem actiuni suport privind organizarea interna a Initiativei, pozitionarea ei publica si de monitorizare a administratiei centrale sau locale din Bucuresti.

In primul rand, dintre partidele deja infiintate prin hotarare judecatoreasca discutam sau deja colaboram cu 200 pentru Bucuresti, Uniunea Salvati Bucurestiul, M10 si Uniunea Crestin Democrata din Romania (UCDR).

Colaboram foarte bine cu 200 pentru Bucuresti, in special intr-un grup comun de lucru de resurse umane care se ocupa cu definirea si operationalizarea criteriilor de selectie a candidatilor. Initiativa Romania a preluat integral elaborarea ghidului de interviu al potentialilor candidati pentru consilii.

Avem relatii foarte bune cu USB, intalniri repetate cu Nicusor Dan, dar si membri ai USB. Compatibilitatea dintre IR si USB privind valorile si principiile este cvasi-totala.

UCDR este un partid interesant. Constituit pe vechea lege, deci cu 25 de mii de semnaturi stranse in mod real, nu a participat la alegeri pana acum, are structuri in jumatate de tara, si cu o echipa de conducere care ne-a facut o impresie umana excelenta. Are dezavantajul de a fi un partid foarte incarcat ideologic, iar noi am fost foarte fermi in discutiile cu ei: dorim sa construim o coalitie a oamenilor buni, integri si competenti in jurul valorilor fundamentale in care credem toti, indiferent de credinte religioase sau ideologice (stanga vs dreapta) etc, pentru ca dusmanul nostru in acest moment al istoriei sunt coruptia si incompetenta. Raspunsul lor a fost pozitiv.

Si nu in ultimul rand am discutat cu organizatia M10 Bucuresti. Discutiile formale cu M10 sunt blocate in relatia extrem de tensionata dintre mine si Monica Macovei. Consideram ca e un moment in care lumea trebuie sa dea dovada de intelepciune si responsabilitate. Viitorul Bucurestiului si al schimbarii nu are voie sa stea in animozitati personale.

In al doilea rand, am contactat si ONG-uri, si circa 30 de comunitati civice active, cu care, de altfel, am organizat o prima intalnire pentru a-i convinge sa se implice in administrarea orasului. Ei, dintre toti, merita cel mai mult sa ne reprezinte in consilii: sunt oameni care stiu problemele strazii, cartierului si care deja au dovedit ca le pasa si au facut ceva pentru noi toti. Dintre ONG-uri as vrea sa mentionez Grupul pentru Dialog Social cu care colaboram foarte bine.

Ca minus pentru activitatea Initiativei Romania: nu am reusit sa identificam sau sa atragem grupuri civice de stanga bine conturate. Dorim ca reprezentativitatea sa fie cat mai mare intr-o posibila platforma pentru Bucuresti. Avem oameni de stanga printre noi, dar nu sunt conturati ca grupuri care imping agende si probleme specifice stangii.

In rest, am prezentat Guvernului, Presedintiei si partidelor argumente juridice privind necesitatea de a reveni la doua tururi de scrutin, am fost la Presedintie si la Guvern sa le sustinem, am declansat practic o dezbatere nationala privind revenirea la doua tururi, obligand actorii politici si institutionali sa-si asume pozitii publice.

Iohannis si Ciolos, somati sa sesizeze Comisia de la Venetia privind alegerea primarilor in doua tururi

In afara de alegerea primarilor in doua tururi, un alt subiect intens discutat in aceasta perioada este scandalul legat de doctoratele plagiate si cartile scrise in inchisoare. Cum comentati deciziile guvernului Ciolos cu privire la aceste doua probleme?

Dezamagitoare. Pot intelege reticenta Guvernului Ciolos de a se implica direct intr-o decizie privind revenirea la doua tururi de scrutin. Insa am dat optiunea Guvernului Ciolos de a contribui la clarificarea problemei prin sesizarea Comisiei de la Venetia. Nu a facut-o.

Sesizarea Comisiei, pe care am scris-o noi, nu angajeaza vreo pozitie partizana a Guvernului referitoare la solutionarea acestei probleme. Neutralitatea politica asumata de Guvern in aceasta problema nu inseamna ca Guvernul trebuie sa se spele pe maini de responsabilitatile pe care le are fata de societate in ansamblu si solicitarile ei.

Si da, nu este prima oara cand Guvernul adopta politica strutului in probleme grave, refuzand sa se angajeze, in comun cu societatea, in identificarea unor solutii: revenirea la doua tururi de scrutin, eliminarea fenomenului furtului intelectual in invatamantul romanesc sau in penitenciare, clarificarea institutionala a prezentei in Guvern a unui ministru suspectat de plagiat grosolan.

Intentionati sa va transformati in partid?

Nu. Avem un obiectiv clar pe termen scurt: coagularea oamenilor buni pentru constructia unei alternative la partidele parlamentare corupte. Nu vrem sa fim un alt element diviziv in societate, ci unactor coagulator. Si asa exista prea multe orgolii, prea multa neincredere si lipsa a dialogului, prea multe interese partizane in randul oamenilor buni.

Uitati-va cat de bine se inteleg mafiile politice, cat de bine isi urmaresc scopurile. Si nu este nimeni puternic care sa le puna piedici si sa ofere o alternativa. Protestele sau actiunile punctuale nu reusesc decat sa opreasca abuzuri grosolane din cand in cand, dar viata noastra nu se schimba fundamental.

Trebuie ramas in strada, lucrurile nu se schimba peste noapte! Interviu

Impreuna am putea reusi. Treptat, nu dintr-o data, dar am putea reusi.

As vrea transmit un semnal de trezire la realitate. Ce trebuie, minimal, subliniez minimal, fiecarui partid pentru alegerile locale din Bucuresti?

  • Circa 280 de persoane, incluzand rezervele, pe listele de candidati (persoane alese pe baza unor criterii de competenta si integritate) ;
  • Sute si sute de persoane care strang zeci de mii de semnaturi (nu e un calcul exact – circa 80 de mii) pentru a putea candida;
  • 1300 de membri ai birourilor sectiilor de votare sau observatori in sectiile de votare;
  • Cel putin 2000 de activisti care fac campania electorala in oras;
  • Un program bun pentru Bucuresti (resurse intelectuale) ;
  • Sustinatori publici cu notorietate ai programului si candidatilor (candidatul nu poate fi peste tot – e nevoie de o armata de oameni capabili sa-l sustina public in ziare si la TV)
  • Resurse financiare semnificative si o echipa solida de campanie.

Impreuna, partidele mici ar putea spera ca vor indeplini aceste cerinte minimale. Separat nu au nicio sansa.

Share This: